informatika
Na vyhladavanie pouzi Ctrl+f
Marketing
identifikácia, zabezpečovanie, predpokladanie alebo ovplyvňovanie dopytu po tovaroch a službách
Informatika
je veda o informácii a jej automatickom spracovaní
predmet štúdia informatiky je štruktúra, vytváranie, manažment, uchovanie, získavanie, rozširovanie a prenos informácií
Využitie informatiky v marketingu
príklady:
marketingový výskum
databázový marketing
e-marketing
CRM (Customer Relationship Management)
Rozdiely
e-Business – predstavuje využívanie elektronických médií pre podnikateľské aktivity
e-Commerce – súčasť e-Business, predstavuje využívanie elektronických médií len pre obchodné aktivity
e-Marketing - súčasť e-Business, predstavuje využívanie elektronických médií len pre
marketingové aktivity a dosahovanie marketingových cieľov
E-marketing
zahŕňa všetky marketingové aktivity, ktoré sú šírené prostredníctvom elektronických kanálov (nepatrí sem ale TV a rádio)
synonymá:
elektronický marketing
online marketing
E-marketing - výhody
zníženie nákladov prostredníctvom vysokého stupňa automatizácie a využitia elektronických
kanálov
rýchlejšia odozva pre marketérov ale aj zákazníkov
zvýšená schopnosť merať a zbierať dáta a údaje
zvýšenie interaktivity marketingových médií
zvýšená možnosť personalizácie
E-marketing - nevýhody
nedostatok personálneho kontaktu
závislosť na technológii
bezpečnosť, ochrana súkromia
zvýšené náklady na údržbu v dôsledku neustáleho vývoja technológií
vyššia transparentnosť cien a zvýšenej cenovej konkurencie
celosvetová konkurencia z dôvodu globalizácie
E-marketing – participanti
B2B (Business to Business)
B2C (Business to Customer)
B2G (Business to Government)
B2A (Business to Administration)
B2R (Business to Reseller)
B2E (Business to Employee)
B2B (Business to Business)
najstaršia zložka elektronického podnikania (e-business)
koncept B2B sa týka obchodných vzťahov a vzájomnej komunikácie medzi 2 spoločnosťami (obchodníkmi)
B2B vzťahy väčšinou fungujú na princípe elektronickej výmeny dát (napr. objednávky, faktúry)
vyšším stupňom sú napr. B2B internetová trhoviská, ktoré slúžia na sprostredkovanie obchodov (ponuky, dopyty)
B2C (Business to Customer)
asi najrozšírenejší koncept e-business
B2C sa týka obchodných vzťahov medzi obchodníkom a zákazníkom, čiže priamy predaj
alebo podporu
obvykle rozlišujeme 3 úrovne B2C modelu:
forma elektronického katalógu (informácia o produktoch)
okrem elektronického katalógu sú tu aj interaktívne formuláre (možnosť spätnej väzby)
najvyšší úroveň je internetový obchod (e-shop) s možnosťou online platby
B2G, B2A
B2G (Business to Government)
týka sa obchodných vzťahov a komunikácie medzi inštitúciami a orgánmi štátnej správy
patrí sem ponuka produktov inštitúciám štátnej správy a komunikácia s nimi napr. podávanie
daňových priznaní s využitím elektronického podpisu
B2A (Business to Administration)
týka sa tiež obchodných a komunikačných vzťahov s verejnými inštitúciami, ale myslia sa tým
vzťahy na nižšej úrovni štátnej správy (napr. miestna samospráva)
B2R, B2E
B2R (Business to Reseller)
týka sa obchodných vzťahov a komunikácie medzi podnikom a jeho obchodnými zástupcami
(napr. vzájomná výmena štruktúrovaných dát prostredníctvom extranetu)
B2E (Business to Employee)
týka sa najmä komunikácie obchodníka s jeho zamestnancami a zamestnancov medzi sebou
cieľom je zlepšiť informovanosť a znalosti zamestnancov, zvýšenie motivácie a produktivity práce
E-marketing - podskupiny
internetový marketing je len podskupina elektronického marketingu, t.j. e-marketing šírený
prostredníctvom internetu
mobilný marketing (mobilné telefóny, PDA, apod.)
position marketing (GPS, auto-navigácie)
online TV
Internetový marketing
najväčšia podskupina e-marketingu
e-marketing nie je totožný s internetovým marketingom
synonymum – web-marketing
nástroje:
firemné webstránky
online obchody
online prieskumy
e-mail (individuálny, hromadný)
Internetový marketing – nástroje
nástroje:
online newletters (novinky)
e-zine (elektronický časopis)
online katalógy
súťaže na webstránkach
e-pricing
banerová reklama
marketing cez mobilné telefóny (SMS, hry)
Internetový marketing - nástroje
nástroje:
SEO (optimalizácia pre vyhľadávače)
SEM (marketing pre vyhľadávače)
online zákaznícke služby (napr. support)
affiliate marketing
novinky webstránky
online tlačové správy
Internetový marketing - rozdelenie
Internetová reklama
rozdelenie:
plošná reklama
textová reklama
kontextová reklama
SEM (Search Engine Marketing)
Plošná reklama
obsahuje:
bannerová reklama
interstitial
video reklama
AdSense
Bannerová reklama
najstaršia forma plošnej internetovej reklamy
banner je reklamný prúžok, ktorý má grafickú podobu
za prvý banner sa považuje banner spoločnosti AT&T, ktorý bol zobrazený na stránke magazínu HotWired.com, dátum 25.10.1994
rozmery: 468px x 60px
Formy bannerovej reklamy
statický obrázok (GIF, JPEG, PNG)
animovaný obrázok:
GIF89a
JavaScript
Flash (multimédium)
Shockwave (multimédium)
Silverlight (multimédium)
Obchodné modely bannerovej reklamy
viacero modelov:
Impresia (Impress)
Sponsorship
Pay Per Click
Impresia
najstarší obchodný model
platí sa za počet zobrazení banneru na jednej webstránke alebo viacerých webstránkach
(objedná sa napr. 10 tis. impresií banneru)
tento spôsob platby sa nazýva aj Pay Per View (PPV)
technicky ide odoslanie banneru potom, čo reklamný systém dostane požiadavku od
príslušného serveru na jeho zobrazenie
na strane webstránky je potrebný plánovací reklamný systém, ktorý zaisťuje optimálne
rozloženie zobrazení banneru z hľadiska miesta alebo času
zobrazenie banneru nehovorí o tom, že ho návštevník stránky aj videl:
banner sa môže zobraziť mimo viditeľnú časť stránky
návštevník ho ignoruje
v prehliadači je zakázané zobrazovanie bannerov
Sponsorship
obchodný model, ktorý zobrazí banner na konkrétnom mieste na celej webstránke alebo len jej
časti určitú fixnú dobu (týždeň, mesiac, apod.)
využíva sa vtedy, keď nie je k dispozícii plánovací reklamný systém
Pay Per Click
model, kde zadávateľ platí za počet uskutočnených kliknutí na reklamu na webstránke média
návštevník je po kliknutí presmerovaný na webstránku určenú zadávateľom
väčšinou sa platí pozadu až za určité časové obdobie
sleduje sa:
počet impresií
počet kliknutí
Click Through Rate (CTR)
vyjadruje efektivitu internetovej reklamy, kedy sa potenciálny zákazník preklikne na cieľovú
stránku
výpočet CTR je :
CTR (%) = počet preklikov/ počet zobrazení * 100
je to teda pomer medzi počtom kliknutí na reklamu (resp. preklikov) a celkovým počtom
zobrazení reklamy
CTR sa udáva v percentách, preto nakoniec ešte krát 100
Výmenná bannerová reklama
funguje na princípe zobrazenia bannerovej reklamy člena reklamného výmenného systému na
iných stránkach členov reklamného výmenného systému
pomer zobrazovanej reklamy sa pohybuje v závislosti od prevádzkovateľa výmenného
reklamného systému okolo 1:1,2
čiže za každú 1,2 zobrazenú reklamu na svojich stránkach sa zobrazí jedna naša reklama na
inej stránke
väčšinou sa dá vybrať:
na ktorých stránkach sa bude banner zobrazovať, serveroch
čas/dni zobrazovania
zákaz konkurencie – nezobrazovanie bannerovej reklamy konkurencie na svojich stránkach
Obchodný proces
obchodný proces má najčastejšie týchto participantov:
zadávateľ
reklamná agentúra
mediálna agentúra
médium s reklamným priestorom
niekedy môže za médium rokovať mediálny zástupca
spoločnosť, ktorá pracuje pre konkrétne médium a na základe zmluvy predáva reklamný
priestor klienta
Mediálna agentúra
predáva iba reklamný priestor média, pričom od množstva predaného priestoru dostáva
províziu
nemá hlavný záujem na zisku zadávateľa reklamy
zaisťuje výskum, plánovanie a nákup reklamného priestoru v médiách
spolupracuje s viacerými klientmi a vďaka väčšiemu nákupu reklamného priestoru môže s
médiami, resp. ich mediálnymi zástupcami, vyjednať nižšie ceny
Reklamná agentúra
reklamná agentúra ma za úlohu:
vytvoriť pre zadávateľa reklamnú stratégiu
pripraviť konkrétne reklamné posolstvo
spolupracovať s mediálnymi agentúrami pri výbere a nákupe vhodných médií
Cena
všeobecne najdrahšia forma internetovej reklamy
ceny za bannerovú reklamu sú v jednotkách tisíc zobrazení - Cost Per Thousand (CPT)
cena závisí aj od:
návštevnosti webstránky
prestíže webstránky
odbornému zameraniu webstránky (presnejší zásah cieľovej skupiny)
veľkosti formátu
Bannerová slepota
v súvislosti s bannermi hovoríme aj o bannerovej slepote (angl. Banner Blindness), čo je
podvedomé ignorovanie grafickej reklamy
niektoré prehliadače umožňujú aj blokovanie bannerov
Textová reklama
online reklama formou textu
rozdiely oproti bannerovej reklame:
nižšia agresivita
dobre pripravená s kvalitným obsahom môže dosiahnuť väčšiu účinnosť ako bannerová
reklama
je vhodná prakticky pre všetky druhy firiem
najpoužívanejší obchodný model je PPC
Formy textovej reklamy
kontextová reklama
prednostné umiestnenie vo vyhľadávačoch alebokatalógoch
textový banner
Kontextová reklama
reklamná informácia sa zobrazuje na webových stránkach prevádzkovateľov, ktorí majú
uzavretú zmluvu s poskytovateľom reklamného systému pre správu kontextové reklamy
zobrazenie kontextovej reklamy súvisí s definovaním súvislostí medzi obsahom prezeranej
webovej stránky a požiadavkami na zobrazenie kontextovej reklamy – kontextu
kontextová reklama súvisí s textom webovej stránky, na ktorej sa zobrazuje
je cielená na konkrétne slová a súvislosti, ktoré sú nájdené v textovom obsahu webových
stránok
systémy kontextovej reklamy využívajú zložité metódy vyhodnocovania relevancie
relevancia je početnosť výskytu kľúčového slova v textovom obsahu webovej stránky v
súvislosti z:
umiestnením v tele stránky (nadpis, popis, názov stránky, telo textu)
umiestnením na ostatných webových stránkach rovnakej domény
adresou umiestnenia webovej stránky apod.
Ako to funguje
Zadávateľ vyberie ľubovoľné kľúčové slová a vytvorí si svoj textová inzerát, ktorý sa
obyčajne skladá z:
titulku,
popisu,
a odkazu na webové stránky zadávateľa.
Po spustení reklamnej kampane sa zobrazuje textový inzerát na webových stránkach členov
reklamného systému
Textový inzerát sa zobrazuje v kontextu s webovou stránkou, ktorú si jej návštevník práve
prezerá
Druhy kontextovej reklamy
cielenie podľa kontextu webovej stránky
kľúčové slová v texte webovej stránky
cielenie podľa hľadaných slov
Cielenie podľa kontextu webstránky
Reklamný inzerát sa v tomto prípade trvale zobrazuje na vopred určenom mieste mimo
hlavného textu webstránky
Ak návštevník webstránky číta článok, v ktorom sa vyskytuje slovo internetová reklama, tak
sa zobrazujú reklamy všetkých zadávateľov, ktorí majú zvolené kľúčové slovo internetová
reklama
Kľúčové slová v texte webovej stránky
niekedy sa nazýva aj intextová reklama
Reklamný inzerát nie je trvale vidieť
Reklamný systém iba označí vybrané kľúčové slová v textu webstránky inou farbou, prípadne
podčiarknutím
Ak návštevník webstránky presunie kurzor myši na takéto slovo, tak reklamný systém zobrazí reklamný inzerát zadávateľa
Intextová reklama
Cielenie podľa hľadaných slov
Reklamný inzerát sa zobrazuje vo vyhľadávačoch alebo katalógoch na základe hľadaného slova
Cena kontextovej reklamy
Zadávateľ reklamy platí v okamžiku prekliku a platí sa preto za jeden preklik (CPC – cost
per click)
Zadávateľ reklamy si cenu za preklik stanovuje sám
Ak je zvolené kľúčové slovo veľmi žiadané, tak musí zadávateľ zvýšiť cenu prekliku tak, aby
predbehol svojich konkurentov
Ak existuje na jedno kľúčové slovo viac zadávateľov, tak poradie je určené podľa ceny za
preklik
Cena kontextovej reklamy
Na kľúčové slovo zájazd chce zobrazovať reklamný inzerát celkom 10 zadávateľov
Zadávateľ XY zvýši cenu na 0,50€ za jeden preklik
Ak to bude najvyššia cena za preklik, tak sa zobrazí inzerát zadávateľa XY na prvom mieste
Ostatné reklamné inzeráty sa zobrazia nižšie
Akonáhle zadávateľ ZW zvýši cenu za preklik na 0,60€, zmení sa aj poradie a bude na prvom
mieste
Výhody
Kontextová reklama je väčšinou lacnejšia ako iné formy internetovej reklamy (závisí od
zvolených kľúčových slov a ich ceny)
Kontextová reklama môže byť presne cielená – pre aké kľúčové slová sa má inzerát
zobrazovať a pre aké kľúčové slová nie
Text inzerátu je možné presne formulovať tak, aby prilákal iba potenciálnych zákazníkov
Účinnosť reklamy je v rukách zadávateľa
Cenu prekliku si určuje zadávateľ, čiže sa môže rozhodnúť, koľko chce za inzerát zaplatiť
Ak zadávateľ dokáže nájsť také kľúčové slová, ktoré sú malo konkurenčné, a vhodne
formulovať text inzerátu, tak je kontextová reklama schopná pritiahnuť presne cielené
spektrum návštevníkov s nižšími nákladmi ako iné druhy internetovej reklamy
Nevýhody
Kontextová reklama nie je vhodná pre všetky marketingové aktivity (napr. pre priebežné
informovanie o značke).
Zle zadané kľúčové slová môžu spôsobiť, že reklamný inzerát sa môže zobrazovať na
nerelevantných stránkach, čím sa znižuje účinnosť reklamy (nízke CTR)
nízky konverzný pomer oproti reklame cielenej na vyhľadávanie, t.j. menej preklikov z
kontextovej reklamy vedie až k objednávkam
nevhodne umiestnená kontextová reklama (napr. pri úmrtí Karla Zicha, ktorý zomrel pri
potápaní, reklamný systém umiestil v jeho nekrológu umiestnil kontextovú reklamu na
potápačské vybavenie
niektoré formy kontextovej reklamy nie sú dostatočne odlíšené od bežného odkazu a
návštevník môže omylom spraviť preklik, dôsledok vyššia CTR, nízky konverzný pomer
Prednostný výpis v katalógu
Odkaz zadávateľa sa zobrazuje ako jeden z prvých v sekcii katalógu, o ktorú má návštevník
záujem
Vďaka tomu by užívatelia mali kliknúť na odkaz zadávateľa s vyššou pravdepodobnosťou a
budú ho považovať za dôveryhodnejší.
U prednostných výpisoch v katalógu sa zväčša platí paušálne za určité obdobie, kedy je váš
odkaz na prednostnom umiestnení v katalógu
Ceny sú závislé od vyhľadávača a sekcie katalógu
PPC systémy
Google AdWords (globálny)
Seznam.cz – Sklik (Česko)
eTarget (Slovensko, Česko, Maďarsko)
AdFox (Centrum.cz)
BillBoard (BBtext, BB kontext)
Hľadanie kľúčových slov
Stĺpce vysvetlivky
- Konkurencia:v tomto stĺpci sa zobrazuje počet inzerentov s cenovými ponukami pre jednotlivé kľúčové slová v pomere ku všetkým kľúčovým slovám na stránkach Google. Podfarbený pruh predstavuje všeobecný ukazovateľ, ktorý vám pomáha určiť, do akej miery je umiestnenie reklamy konkurencieschopné pre konkrétne kľúčové slovo.
- Globálne vyhľadávania za mesiac:približný 12-mesačný priemer dopytov používateľov na kľúčové slovo na stránkach Google.coma vo vyhľadávacej sieti Google. Tieto údaje sú špecifické pre výber typu zhody kľúčových slov. Výraz ,,globálne" sa týka vyhľadávaní zo všetkých krajín a vo všetkých jazykoch.
- Trendy miestneho vyhľadávania:v tomto stĺpci sa zobrazuje fluktuácia návštevnosti kľúčového slova za obdobie posledných 12 mesiacov. Každý pruh predstavuje iný mesiac. Tieto štatistické údaje sú špecifické pre zacielenú krajinu a zacielený jazyk, ako aj pre výber typu zhody kľúčových slov. Údaje o návštevnosti z vyhľadávania sú približné. Výraz ,,miestne" sa týka vyhľadávaní z vybratých krajín a vo vybratých jazykoch aktuálnych nastavení kampane alebo nastavení vybratých v sekcii Rozšírené možnosti.
- Miestne vyhľadávania za mesiac:ak ste zadali krajinu alebo jazyk pre svoje vyhľadávanie, ide o približný 12-mesačný priemer dopytov používateľov na kľúčové slovo pre tieto krajiny a jazyky. Tieto údaje sú špecifické pre výber typu zhody kľúčových slov. Výraz ,,miestne" sa týka vyhľadávaní z vybratých krajín a vo vybratých jazykoch aktuálneho nastavenia kampane alebo nastavení vybratých v sekcii Rozšírené možnosti.
- Odhadnutá priem. CZK:je to priemerná suma, ktorú zaplatíte za každé kliknutie. Služba AdWordsautomaticky nastaví skutočnú CZK, takže platíte iba o 1 cent viac, ako je minimálna suma potrebná na udržanie pozície vašej reklamy. Zobrazená suma preto môže byť nižšia ako rozsah odhadovaných celkových nákladov pre všetky kľúčové slová alebo ponuka CZK, ktorá sa už používa pre reklamnú skupinu.
Analýza kľúčových slov
- každé kľúčové slovo, resp. fráza má buď globálny alebo lokálny počet hľadaní za mesiac, čo ukazuje, či je kvantitatívne pokiaľ ide návštevnosť výhodné použiť dané kľúčové slovo
- väčšina kľúčových slov má konkurenčnú hodnotu -čím je vyššia, tým je kľúčové slovo, resp. fráza častejšie využívaná na iných stránkach a tým by malo byť aj drahšie
- stĺpec trendy miestneho vyhľadávania zobrazuje trendový počet hľadaní daného slova/frázy za posledných 12 mesiacov –je na ňom vidno sezónne výkyvyvhľadaní kľúčového slova
- najlepšie je použiť kľúčové slová s nízkou konkurenčnou úrovňou a vysokou návštevnosťou
On-line podpora predaja
Ing. Martin Jedlička
Internetový marketing - rozdelenie
Podpora predaja
cieľom podpory predaja je zvýšenie predaja
Affiliate marketing
partnerský program alebo dealerský marketing – predaj za províziu
napr. predaj produktov firmy cez e-shopy tretích strán
Súťaže a ankety
najčastejšie druhy
s odmenou
bez odmeny
niekedy je možné zaradenie do súťaže podmieniť nákupom nejakého produktu alebo služby
do súťaží alebo ankiet je možné zahrnúť aj marketingový prieskum napr. o chovaní
zákazníkov
Advergaming
Kupóny
najčastejšie druhy:
nárok na zľavu
darčekový poukaz
na nákup v určitej hodnote
na konkrétny produkt
spôsob získania:
priame zakúpenie kupónu
poskytnutie na základe objednaného množstva alebo sumy
najčastejšia forma:
tlačová podoba
e-mail
SMS správa
Zľavy
faktor zľavy:
množstevné
podľa výšky objednávky
časové hľadisko:
dočasné
ohraničené dátumom
do vypredania zásob
happy hours
poštovné zdarma
Vzorky
malé množstvá (balenia) produktu zdarma, ktoré dostane zákazník zdarma (využitie len pre
špecifické produkty)
demoverzie softvérových programov
skúšobné doby pre využívanie služby zdarma
Bundled product
balíčky produktov, akčné sety
typické pre e-shopy, napr. s bielou technikou
Cross-selling
cieľom je, aby zákazník kúpil ďalší tovar, ktorý súvisí s nakupovaným tovarom
Up-selling
cieľom je, aby zákazník kúpil tovar novší alebo tovar vyššej triedy (napr. tovar vo verzii
exclusive, professional, ...)
objavuje nie pri vybranom produkte ale aj v pokladni e-shopu ako upozornenie, že je možné
za nepatrné navýšenie ceny kúpiť vyššiu verziu
Porovnávanie produktov
podpora rozhodovanie pri výbere produktu pomocou porovnania vlastností rozdielnych
produktov
Watchdog
strážny pes
cieľom je sledovanie ceny na vybraný tovar/službu a informovanie zákazníka o jej výške
informačné e-maily môžu byť posielané:
pravidelne
pri každej zmene ceny tovaru
ak cena tovaru klesne pod určitú hranicu
Wishlist
Zoznam želaní
je možné doňho vkladať produkty, ktoré nás zaujali a ktoré by prijali pre seba alebo svojich
blízkych
praktický význam nadobúda až vtedy, keď sa dá obsah wishlistu sprístupniť aj pre iných
Predĺženie zákonných lehôt
predĺženie záručnej doby (napr. z 2 na 3 roky)
predĺženie lehoty na bezplatné vrátenie tovaru
Rabat
pri B2B modely
zľavy na základe dosahovaných objemov odberu tovaru (množstvo, suma):
absolútne hodnoty
časové intervaly (mesačné)
Vernostné programy
dlhodobý nástroj podpory predaja
druhy:
bonusy – zbieranie kreditov (bodov)
zľavy
klub – klubová karta zaručujúca zľavu alebo doplnkové služby
darčeky
kupóny
služby zdarma – doprava zdarma
On-line public relations
Ing. Martin Jedlička
Internetový marketing - rozdelenie
Public relations
v zásade sa nelíši od klasického PR
špecifikum - zverejnený obsah je obvykle prístupný na dlhé roky prakticky komukoľvek,
preto je potrebné starostlivo vyberať zverejňovaný obsah
Novinky a správy
informovanie o novinkách (News release)
majú zväčša krátky rozsah, ale často sa k nim priraďujú celé články
pri firemných prezentáciách ide o najčastejšie menený obsah, čo prispieva k lepším pozíciám
vo výsledkoch vyhľadávania
Kroky pri tvorbe správy:
1. voľba témy správy (čo zaujíma zákazníkov)
2. načasovanie (čas publikovania správy)
3. výber médií:
spravodajské portály (napr. www.sme.sk, www.pravda.sk)
odborové servery (napr. www.zive.sk)
vlastné webové stránky
4. obsah a forma správy (pútavé nadpisy, veľkosť správy, ...)
5. vyhodnotenie účinnosti (miera preklikov na odkazy v správe)
Články
cieľom je propagácia vlastných webových stránok
článok by mal obsahovať odkaz na vlastné webové stránky
plnia dve základné funkcie:
1. získavanie zákazníkov
2. zvyšovanie popularity stránok
ciele písania článkov:
1. získavanie komentárov k článkom (požiadavky a názory zákazníkov)
2. ukladanie článkov do sociálnych záložiek
3. získavanie spätných odkazov
4. zlepšenie pozície vo výsledkoch vyhľadávania
kde umiestňovať články:
odborové portály s rovnakým alebo príbuzným zameraním
blogy (tématicky príbuzné)
stránky iných firiem (najmä partnerské firmy)
spravodajské servery (do špecializovaných sekcií)
Podcasting, Vodcasting
prenos digitálneho audio obsahu cez internet do mobilných zariadení alebo PC
iPod Brodcast = podcast
vodcasting = prenos digitálneho video obsahu cez internet do mobilných zariadení alebo PC
poskytuje:
automatický update obsahu
dostupnosť pre mobilné zariadenia
prehranie na vyžiadanie
jednoduché ovládanie
Podcasting, Vodcasting
využitie:
návody, inštruktáže (tovary, služby)
správy a rozhovory
reklama
vzdelávanie
Prípadová štúdia
správa o problémovej situácii z minulosti, ktorá bla vyriešená
uvádza:
minulý stav
čo sa dialo
ako sa zmenil stav
pre potenciálnych zákazníkov je dôležitá ako príklad, že spoločnosť je schopná riešiť problémy
On-line event
využívajú sa najmä:
on-line semináre (webináre)
on-line workshopy
on-line diskusie
zväčša sa jedná o prezentačnú prednášku, ktorá je prednášaná on-line a komunikácia je
obojsmerná
komunikácia môže prebiehať pomocou chatu, hlasu alebo video prenosom
využíva sa napr. aj zdieľaná tabuľa, kde je možné písať text, vkladať obrázky aj videá
On-line event
niekedy je možné zdieľať aj lokálne dáta
zväčša sa vyžaduje registrácia účastníkov
po skončení eventu sa skúma spätná väzba účastníkov
používané systémy:
Adobe Connect 8
GoToWebinar
WebEx
Užívateľské komunity
virtuálne on-line komunity
skupina užívateľov, ktorá je diskutuje o jednej téme zväčša aj na jednom servery (skupina
hráčov, záujemcov o produkty/služby, komunita okolo internetového spravodajského serveru)
komunita je zaujímavá nielen pre PR ale aj pre generovanie objednávok (komunitné produkty
– tričká, ...)
On-line direct marketing
Ing. Martin Jedlička
Internetový marketing - rozdelenie
E-mailing
rozosielanie e-mailov vyžiadaným odberateľom
ideálna nástroj pre:
udržovanie povedomia o značke
budovanie značky
informácie o produktoch/službách
ciele:
skutočné doručenie adresátovi (problémom sú spam filtre)
vysoká čítanosť e-mailu
konverzia (nákup, vyplnenie formulára, reakcia, ...)
E-mailing
rozdiely: forma, obsah, štruktúra, dizajn,...
typy:
e-mail s ponukou (ponuka produktov, služieb)
newsletter
permission e-mail
Ponukový e-mailing
ponuka produktov, služieb
personalizácia e-mailov (oslovenie adresáta emailom, ponuka produktov/služieb o ktoré
prejavil záujem v minulosti)
frekvencia posielania – ideálne, keď si ju odberateľ môže nastaviť
textová aj HTML verzia e-mailu
vhodné je vytvoriť identickú ponuku s e-mailom aj na vlastnom webe
Newsletter
pravidelne posielaný e-mail, ktorý by nemal mať predajný alebo reklamný charakter
cieľom je zvýšiť počet odberateľov, získavanie podnetov, leads
používané témy:
tipy, návody, ako na to
riešenia problémov
prípadové štúdie
rozhovory
informácie, pozvánky, konferencie
Permission e-mail
posielanie e-mailov adresátom na základe ich vlastného vyžiadania
typicky je vyžiadanie realizované vyplnením dotazníka
cieľom firmy je získať detailné informácie o adresátovi
cieľom adresáta je získať špecifické informácie
tieto služby sú niekedy aj platené
napr. http://www.enoviny.sk/
Messaging
patrí sem:
instant messaging
SMS marketing
Instant messaging (väčšinou e-shopy)
online chaty priamo na stránke
využívanie niektorého z programov pre chatovanie
SMS marketing - SMS súťaže, SMS informácie, platby SMS za produkty/služby
VOIP telefónia
internetové telefonovanie
kontaktovanie, podpora napr. cez Skype
Webová stránka byla vytvořena pomocí on-line webgenerátoru WebSnadno.cz